Social media en je website

1 november 2011
Berend Bouma

Op 1 november 2011 gaf @berend_bouma een presentatie over social media en je (Joomla!-)website voor 22 belangstellenden. De presentatie startte met een indringend Youtubefilmpje waarin werd weergegeven hoe razendsnel de social media, zoals bijvoorbeeld Twitter en Facebook, zich wereldwijd hebben verspreid en hoeveel gebruikers dit in korte tijd heeft opgeleverd. Ieder zichzelf respecterende ondernemer doet zichzelf tekort als hij of zij zich niet profileert op één van de beschikbare social media.

social-media-1a

Wat zijn social media?

“Social media is een verzameling van online communicatievormen en -technieken waarbij de geproduceerde media door en voor velen gemaakt wordt” is de definitie die hierover in de presentatie van Berend werd gegeven. Met het 'door en voor velen' werd ook direct één van de belangrijkste voordelen van social media duidelijk: het directe contact, en daardoor meer interactie, met je bezoekers. Verder noemde Berend  onder andere nog de lage kosten die social media met zich meebrengen, het leren van de voorkeuren van je bezoekers, de mogelijkheden tot een marktonderzoek en de snelheid waarmee je feedback/resultaten kunt krijgen.

Social media kennen ook enkele nadelen: frustraties worden gemakkelijk op bijvoorbeeld Facebook gegooid. Ruzies, onduidelijkheden, het kan uit de hand lopen. Niet onbelangrijk is natuurlijk ook dat het verslavend is!

Welke social media zijn er?

Uit de presentatie werd al duidelijk dat er heel veel social media zijn. Een kleine greep hieruit:  Twitter (korte, snelle berichten), Facebook (waar veel mensen hun interesses laten weten), LinkedIn (voor meer professioneel gebruik), Hyves en Youtube. Allen zijn zowel privé als zakelijk inzetbaar.

De kracht van social media

Een mooi voorbeeld van de kracht van social media is de Twitteractie van Youp van 't Hek tegen 'helpdeskellende' in het algemeen en T-Mobile in het bijzonder. In heel korte tijd kreeg hij via Twitter meer voor elkaar dan welk consumentenprogramma dan ook.

social-media-2a

Hoe groot de invloed van social media is, bleek ook wel uit het cijferwerk dat Berend liet zien. Nederland is, in percentage uitgedrukt, wereldwijd nummer 1 als het  gaat om het aantal gebruikers bij Twitter en LinkedIn!

social-media-3a

Twitter

Om enig idee te krijgen hoe het werkt, legde Berend de werking van Twitter uit. Want ja, hoe begin je? Hoe krijg je volgers? Wat is de Twitterterminologie? Allemaal vragen waar een beginnend social mediagebruiker mee te maken krijgt. Zeker voor een zakelijke gebruiker is het van belang om een goed profiel in te vullen, zodat je volgers weten met wie ze te maken hebben. Zo nu en dan iets persoonlijks en menselijks in je tweets (zoals de berichten op Twitter worden genoemd) vermelden, kan ook geen kwaad. Zonder volgers begin je niets. Zaak is dus om te weten hoe je volgers krijgt: ga zelf mensen volgen, retweet eens een tweet van iemand anders. En vergeet natuurlijk ook niet social media in je Joomla-website te integreren!

Joomla! extensies

Een paar leuke extensies waarmee je social media in je website kunt integreren, zijn Wibia bar en iNow Twitter Widget

Tools

Om het leven van de gebruiker van social media gemakkelijker te maken, zijn er ook een aantal handige tools voor Mozilla Firefox ontwikkeld, waarvan Berend Yoono uitgebreid besprak. Hiermee kun je verschillende media beheren en ook koppelen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om per tweet te bepalen of deze ook in Facebook terecht moet komen.

Tot slot
 

social-media-4

HCC-Joomla! Heerenveen